Mejl, telefon, (o)sociala medier och ständigt öppen dörr. Eller är det öppet landskap för din del?
Jag jobbar med många chefer som talar om deras press att ständigt vara tillgängliga. Oavsett hur de sitter rent fysiskt blir klockan, schemat och tillgängligheten ett öppet landskap. Inga dörrar, ständigt påslagna och alltid närvarande. Som chef ska man ständigt synas och vara tillgänglig för personalen. Det blir öppna landskap i mejlen, i telefonen, i rummet och dygnet runt. Det blir korsdrag.
Vi är så tillgängliga så vi blir otillgängliga!
Jag tror inte på den tillgängligheten. Det sätter en press som gör att vi inte är riktigt närvarande i stunden. Om du alltid är tillgänglig, alltid har öppen dörr, alltid kan bli nådd – vad gör det med dig?
Inom retoriken, såsom i ledarskap, förespråkar vi tydlighet. Det är mitt råd även här. Sätt gränser kring din tillgänglighet, ta ansvar och kommunicera med tydlighet hur och när du är tillgänglig.
1. Tillgänglighetsinventering. Fundera över när i veckan du kan, och inte kan, vara tillgänglig. Hur mycket tid behöver du för annat arbete? Det bästa är om du har samma tider varje vecka. Jag vet att det är en utopi för en del. Lyckas du med det blir det dock mindre jobb i längden. Alternativ två är att varje vecka vara tydlig med vilken tid och tillgänglighet som gäller nu.
2. Kommunicera vad som gäller. När svarar du på mejlen? När finns du på rummet? Vilken tillgänglighet kan man förvänta sig av dig? Det ska vara tydligt hur och när medarbetarna kan få tillgång till dig.
3. Håll dig till det du lovat. Stäng dörren när du behöver arbeta ostört och svara varken på mejl eller telefon. Om du själv bryter mot dina gränssättningar, kommer andra också att göra det. Ditt budskap vinner trovärdighet om du agerar som du kommunicerar. Walk the talk helt enkelt.
Berätta gärna hur det går. Lycka till!
Inez@inezvictor.se